Workshop over Tijd op de basisschool

 

Gisteren was het dan zover. Ik mocht aan de oudste kinderen van de basisschool De Ontdekkingsreis in Doorn een workshop geven over tijd. Waar komt de naam ‘seconde’ eigenlijk vandaan, was bijvoorbeeld een vraag die daarin werd beantwoord. Tot op heden had ik alleen maar les gegeven op een universiteit of een hogeschool, en nog niet eerder op een middelbare school, laat staan op een basisschool. Hoewel het in de laatste schoolweek was, en de kinderen vol met onrustige energie zaten, is het me toch gelukt om ze een uur te boeien met een workshop over hoe wij tijd meten, en vooral waarom we dat zo doen. Ik was aangenaam verrast om te merken hoe leergierig sommige kinderen waren, en ook hoeveel enkele kinderen al wisten over de dynamiek van de hemellichamen.

 

 

Hier beeld ik samen met twee leerlingen de dynamiek uit van de maan (ik), de aarde (de jongen die in het midden staat) en de zon (het meisje dat op haar stoel staat).

 

Helemaal blij werd ik van de terugkoppeling waar ik na afloop van de workshop om had gevraagd. Hun verwachtingen waren ruim overstegen, ze hadden het erg interessant gevonden, en ze vertelden me dat ik het heel goed had uitgelegd. Dat smaakt voor mij dus zeker naar meer. Kun jij een andere school enthousiasmeren voor een dergelijke workshop, laat het me dan graag weten. De leeftijd van de leerlingen en het type school maken mij niet uit, want het verhaal kan voor iedere doelgroep worden verteld, variërend van groep 8 van de basisschool tot een bovenbouwklas van een tweetalig gymnasium of een studiegroep van hoogbegaafde studenten, en alles wat daar tussen zit.

 

Woensdag 16 juli 2014,

Johan Oldenkamp

 

Pateo.nl

 

© Bron: Pateo Nieuwsbrief nr. 104 (link)

 

 

Klik hier om een verslag hiervan door de school te lezen, geplaatst in Nieuwsblad De Kaap.nl, en hier voor hetzelfde verslag, maar dan in De Nieuwsbode Heuvelrug.