Workshop over Tijd op de basisschool
Gisteren
was het dan zover. Ik mocht aan de oudste kinderen van de basisschool De
Ontdekkingsreis in Doorn een workshop geven over tijd. Waar komt de naam
‘seconde’ eigenlijk vandaan, was bijvoorbeeld een vraag die daarin werd
beantwoord. Tot op heden had ik alleen maar les gegeven op een universiteit of
een hogeschool, en nog niet eerder op een middelbare school, laat staan op een
basisschool. Hoewel het in de laatste schoolweek was, en de kinderen vol met
onrustige energie zaten, is het me toch gelukt om ze een uur te boeien met een
workshop over hoe wij tijd meten, en vooral waarom we dat zo doen. Ik was
aangenaam verrast om te merken hoe leergierig sommige kinderen waren, en ook
hoeveel enkele kinderen al wisten over de dynamiek van de hemellichamen.
|
Hier beeld ik samen met twee
leerlingen de dynamiek uit van de maan (ik), de aarde (de jongen die in het midden
staat) en de zon (het meisje dat op haar stoel staat). |
Helemaal
blij werd ik van de terugkoppeling waar ik na afloop van de workshop om had
gevraagd. Hun verwachtingen waren ruim overstegen, ze hadden het erg interessant
gevonden, en ze vertelden me dat ik het heel goed had uitgelegd. Dat smaakt
voor mij dus zeker naar meer. Kun jij een andere school enthousiasmeren voor
een dergelijke workshop, laat het me dan graag weten. De
leeftijd van de leerlingen en het type school maken mij niet uit, want het
verhaal kan voor iedere doelgroep worden verteld, variërend van groep 8 van de
basisschool tot een bovenbouwklas van een tweetalig gymnasium of een
studiegroep van hoogbegaafde studenten, en alles wat daar tussen zit.
Woensdag
16 juli 2014,
Johan Oldenkamp
©
Bron: Pateo Nieuwsbrief nr. 104 (link)
Klik
hier om een verslag hiervan door de school te lezen,
geplaatst in Nieuwsblad De Kaap.nl, en hier voor hetzelfde verslag, maar dan in De Nieuwsbode
Heuvelrug.