P E R S B E R I C H T
Klankschrift biedt
oplossing voor dyslexie
Psycholoog
Dr. J.H. Oldenkamp heeft
een oplossing gevonden voor dyslexie. Dat dyslectische kinderen moeite hebben
met het verbinden van een letter met een klank valt volgens hem goed te
begrijpen. Die verbinding is namelijk niet altijd dezelfde, want de uitspraak
van een letter in onze geschreven taal is afhankelijk van de letters die ervoor
of erna staan. Daarom heeft Oldenkamp een consequente
schrijfwijze van het Nederlands ontwikkeld, die dyslectische kinderen na enige
oefening foutloos kunnen lezen en schrijven. Deze schrijfwijze heet
Klankschrift.
Klankschrift is voortgekomen uit Oldenkamps
onderzoek naar de verschillen tussen de linker en rechter hersenhemisfeer. De
linker hersenhelft leest letters lineair, en is in staat uitzonderingen op
basis van voorgaande of nakomende letters te onthouden. De rechter hersenhelft
leest in eerste instantie globaal, maar zodra deze hersenhemisfeer inzoomt op
letters, dan dienen deze eenduidig te zijn. Bij dyslectische kinderen is de
rechter hersenhelft dominant, en daarom hebben ze moeite met de inconsequenties
in onze geschreven taal.
Volgens Oldenkamp ligt het
probleem dus niet bij de kinderen die als dyslectisch zijn bestempeld, maar bij
de schrijfwijze van onze taal. In Klankschrift worden letters altijd op
dezelfde manier uitgesproken. Bovendien heeft Klankschrift genoeg aan twintig
letters, want de klanken van de c, q, v, x, y en z worden volledig afgedekt
door de andere letters.
Het gesproken Nederlands kent 15 klinkerklanken en
15 medeklinkerklanken. Omdat het alfabet maar vijf klinkers kent, worden de
overige tien klinkerklanken geschreven als een combinatie van twee klinkers.
Dat is niets nieuws, want dat zijn bijvoorbeeld oe en
ui.
Om een voorbeeld te geven, de uitspraak van de
klinkerklank in de woorden ‘de’, ‘hut’, ‘een’ (niet: ‘één’ maar ‘een’) is
telkens ‘uh’. In Klankschrift wordt deze klinkerklank
consequent geschreven als ‘u’, en die drie woorden daarom als ‘du’, ‘hut’, ‘un’. In plaats van ‘eigenlijk’ en
‘twintig’ worden deze woorden in Klankschrift geschreven als ‘eigenluk’ en ‘twintug’, want ook die ‘ij’ en ‘i’ worden daarin uitgesproken
als de ‘u’ in ‘hut’. Voor wie de officiële schrijfwijze al heeft geleerd
is dat aanvankelijk erg lastig om lezen of te schrijven. Maar voor mensen met
een dominante rechter hersenhemisfeer is deze consequentheid juist een
verademing. In een online document van slechts vier
bladzijden wordt Klankschrift helemaal uit de doeken gedaan: http://www.pateo.nl/PDF/klangk-sgrift.pdf
Naar
eigen zeggen heeft Oldenkamp een vergelijkbaar
eenvoudige oplossing gevonden voor dyscalculie, want
ook daar ligt een gebrek aan synchroniciteit tussen beide hersenhelften aan ten
grondslag. Hij verzet zich sterk tegen de gangbare gedachtegang
dat er iets mis zou zijn met het kind. Het probleem ligt volgens hem in
de mismatch tussen de linker denkwijze achter de lesstof, zoals spellen of
rekenen, en de rechter denkwijze van het kind. Volgens Oldenkamp
is er daarom een nieuwe onderwijsmethode nodig voor kinderen met een dominante
rechter hersenhemisfeer. Hij zoekt medestanders om dit tot stand te brengen.
© 3 augustus 2015, Pateo.nl