Politiek en
burgerparticipatie
Onderstaand
artikel is geschreven door Berend. Hij onderzocht hoe de gevestigde
politieke partijen in Nederland staan ten opzichte van burgerparticipatie in het algemeen en referenda in het bijzonder. Zijn
conclusie is ronduit verontrustend voor Nederlanders die menen in een
democratie te leven. De VVD, het CDA en de SGP zijn namelijk ronduit tegen
referenda en actieve burgerparticipatie in het bestuur van Nederland. De PvdA
en de ChristenUnie beweren in theorie voor te zijn,
maar geven beiden aan dit in de praktijk toch niet te zien zitten. Berend heeft
zijn artikel gestructureerd aan de hand van een vijftal vragen (a tot en met
e). De aangehaalde bronnen worden onderaan het artikel weergegeven. Het woord
is aan Berend:
a. Wat wordt er straks anders wanneer het aan de SOPN ligt?
Zoals
de SOPN-lijsttrekker Johan Oldenkamp zelf al
aangeeft, kan het bestuur van Nederland echt wel anders: "Wat de SOPN
anders maakt is dat kiezers niet, zoals gebruikelijk, hun stem weggeven, maar ook
na de verkiezingen hun zeggenschap behouden, en over alles mee blijven
beslissen."
Door
te werken vanuit volledige openheid en doorlopende inspraak, staan de burgers middels de nieuwe participatieaanpak van SOPN samen aan het
roer in samenwerking met de zuivere volksvertegenwoordigers in het parlement.
Wanneer
je je verdiept in het onderwerp van reguliere
'ouderwetse' referenda en vormen van burgerparticipatie en burgerinitiatieven,
dan kom je erachter dat het niet altijd een zwart/wit-onderwerp
is dat heel eenvoudig in een stemwijzer is in te voeren via het zetten van
vinkje bij ‘voor’ of ‘tegen’. Voor mij is hier sprake van een wirwar aan
verschillende, verwarrende begrippen.
Wikipedia legt het een en ander over het referendum als volgt uit:
"Wanneer de overheid juridisch niet verplicht is de uitslag te
respecteren, spreken we van een volksraadpleging. Wanneer de uitslag bindend is
spreekt men van een referendum. Er zijn verschillende soorten
volksraadplegingen of referenda. Een raadgevend referendum is een door de
bevolking aangevraagd referendum. Een raadplegend referendum is een door de
politiek aangevraagd referendum. Dat kan door het bestuur zijn of door de
volksvertegenwoordiging. Een correctief referendum is een referendum waarbij
een besluit van de volksvertegenwoordiging tegengehouden kan worden. Referenda
kunnen bindend of niet-bindend zijn. Bij een bindend referendum wordt, meestal
bij een hogere dan een vooraf vastgestelde minimale opkomst, de uitslag
overgenomen. Bij een niet-bindend of adviserend referendum wordt de uitslag
beschouwd als een advies aan de volksvertegenwoordiging en kan het overgenomen
worden. Dat is meestal ook het geval. Een keuzereferendum is een referendum
waarbij niet voor of tegen een bepaald voorstel gestemd kan worden, maar
gekozen kan worden tussen alternatieven."
b.
IJsland, wie heeft er belang bij burgerparticipatie en wie niet?
IJsland
is met betrekking tot dit verhaal een duidelijk voorbeeld van voornamelijk twee
dingen:
1.
De mainstream media hebben IJsland genegeerd via een
ware 'media blackout'. De
radicale hervormingen in IJsland, wat een groot
succesverhaal is voor de werking en de kracht van het referendum en
burgerparticipatie, zijn bijna volledig genegeerd door de Nederlandse
nieuwszenders, kranten en opiniebladen. Dit is weer een voorbeeld van hoe het
bedrijfsleven, journalistiek en politiek verstrengeld zijn. De huidige
gevestigde orde van het oude systeem (de status quo)
heeft er geen belang bij dat Nederlanders geïnspireerd raken en nieuwe ideeën
opdoen van wat er in IJsland door de burgers zelf wordt ondernomen.
2.
Wat is er dan in IJsland gebeurd? Kort samengevat dit: Corrupt bankieren en
falend beleid. Het land is bankroet ('08). Burgers gaan de straat op en
protesteren. De regering dient het ontslag in ('09). Opnieuw protest door
burgers, deze keer om een referendum te organiseren tegen het wetsvoorstel die
gaat over het terugbetalen van deze door corruptie veroorzaakte schuld aan
andere landen: Groot-Brittannië en Nederland. Het referendum komt er ook: 93
procent van de IJslanders spreekt zich uit tegen het
terugbetalen van de schuld. Het wetsvoorstel is van tafel ('10). Ondertussen is
de regering een onderzoek gestart om de verantwoordelijken voor de crisis te
berechten. Vele topmannen en bankiers worden gearresteerd. In 2011 wordt een
burgercomité gekozen om de grondwet te herschrijven! Zo schrijven de burgers
van IJsland met een referendum en burgerparticipatie haar eigen grondwet en
schrijven zij ook politieke geschiedenis in Europa. Een waar gebeurd voorbeeld
van een succesvolle burgerparticipatie!
SOPN
is voor het delen van kennis over deze gebeurtenissen en werkt eraan om vanaf
september 2012 de zeggenschap en de participatie voor en door burgers in
Nederland nog groter te laten zijn dan nu in IJsland.
c. Is ons huidige systeem vanzelfsprekend en houdbaar voor 2013 en
verder?
Vooral
mensen binnen de partijen van de gevestigde orde hechten veel waarde aan onze
huidige vorm van representatieve democratie in combinatie met monarchie. Men
koppelt voor het gemak ons systeem van volksvertegenwoordigers (het weggeven
van je stem zoals SOPN-lijsttrekker Johan Oldenkamp
dat noemt) aan democratie. Historisch gezien is deze (vermeende) gelijkstelling
van representatie en democratie zeker niet vanzelfsprekend. Wanneer je het hebt
over representatie is het van groot belang om onderscheid te maken tussen
volksvertegenwoordigers die autonoom (en handelend in eigen belang) regeren of
juist samenwerken met de burgers nadat ze gekozen zijn. Hier maakt SOPN dan ook
het essentiële verschil.
Rousseau, een van de meest invloedrijke schrijvers over politiek en filosofie
(zijn Franstalige werk ‘Du Contrat Social’ heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de
Universele Verklaring van de Rechten van de Mens), had ook zijn eigen kijk op
representatie door volksvertegenwoordigers. Voor Rousseau
gold dat vertegenwoordiging tegen de volkssoevereiniteit inging:
“Soevereiniteit
laat zich niet vertegenwoordigen, om dezelfde reden als waarom zij ook niet
ontvreemd kan worden. Zij bestaat in haar diepste wezen in de algemene wil, en
die wil kan niet worden vertegenwoordigd. Zij is het of zelf, of het is iets
anders. Een tussenweg bestaat niet. [...] De afgevaardigden van het volk zijn
geen vertegenwoordigers en kunnen dat ook niet zijn; het zijn slechts
lasthebbers en zij kunnen geen definitieve beslissingen nemen.''
Bron: Fennema, M. (2001): De
moderne democratie. Geschiedenis van een politieke theorie. Het Spinhuis.
Hoewel
verfrissend en ook zeker toepasselijk voor degenen die
misbruik maken van de macht in het huidige systeem, gaat Rousseau
hierin voor mij erg ver door helemaal tegen volksvertegenwoordiging in te gaan.
Het voorbeeld van IJsland en de agendapunten van SOPN voor Nederland vanaf september
2012 zijn een goed voorbeeld van hoe representatie en directe democratie toch
goed hand in hand kunnen gaan, vind ik.
d.
Welke Nederlandse partijen zijn tegen het referendum?
Laten
we een blik werpen op de websites van de gevestigde politieke partijen.
De
VVD is tegen het referendum. De website van de VVD zegt hierover het volgende:
"De VVD is tegen het referendum. ....
is in strijd met onze representatieve democratie, omdat het parlement
kan worden overstemd ...." Dat is interessant,
VVD, want ik dacht dat dit ook de bedoeling was van een referendum. Kennelijk
heeft de VVD liever dat het parlement haar zin krijgt dan dat de bevolking haar
zin krijgt, zoals in IJsland wel gebeurt.
Het
CDA is ook tegen het referendum. De website van het CDA zegt hierover het
volgende: ''... Het CDA is tegen het referendum om een aantal redenen:
Volksvertegenwoordigers en bestuurders zijn gekozen om beslissingen te nemen.
Het is hun taak ... Kiezers hebben vaak minder zicht op alle belangen die
meespelen, omdat zij niet over alle informatie beschikken. ... Mensen die veel
belang hebben bij het onderwerp zullen eerder gaan stemmen dan mensen die er
niet bij betrokken zijn. ... Door een referendum te houden, krijgt de kiezer de
indruk dat de uitkomst zal worden uitgevoerd. Maar omdat een referendum in
Nederland niet bindend is, hoeven bestuurders en volksvertegenwoordigers niets
met de uitslag te doen. Dit kan zeer teleurstellend zijn voor de kiezer ...''
Dus ook het CDA wil geen referendum, want: het is de taak van iemand anders
(wat voor mij een drogreden is). Het klopt dat er vaak belangen meespelen waar
burgers niet voldoende vanaf weten. Maar dat is juist een reden vóór
burgerparticipatie en referenda, in plaats van enkele autonoom handelende
volksvertegenwoordigers met nevenfuncties, belangen verstrengeling en
bijbehorende financiële belangen! En dat de burger niet over alle informatie
beschikt, daar heeft SOPN duidelijke punten over naar voren gebracht: openheid
in bestuur en openheid in de media. Burgers raken ook gemotiveerd en beter
geïnformeerd wanneer ze mogen participeren. Beste CDA, er bestaan ook bindende
referenda. Daar is niks teleurstellends aan. Verder wijst het CDA de kiezer
erop dat ze continu per telefoon, briefcontact en e-mails
bereikbaar zijn voor goede initiatieven van burgers en dat er zo ook een soort
invloed uitgeoefend kan worden door de burger. Bedankt CDA, dat is dus ook
duidelijk.
De
SGP is eveneens tegen het referendum. De website van het SGP zegt hierover het
volgende (uit artikel: ‘Referendum-moe’): “.... Als SGP-fractie zijn we geen
voorstander van referenda. Wij zien het als een aantasting en niet als een
aanvulling op de vertegenwoordigende democratie. Het is de Grondwettelijke taak
van volksvertegenwoordigers om de belangen integer af te wegen en
verantwoordelijkheid te nemen voor de besluitvorming. De burgers kunnen ons
daar altijd op aanspreken en bij de verkiezingen op afrekenen." Bedankt
SGP, fijn om te weten dat jullie al ‘referendum-moe’
zijn. Verder is het volgens SGP een aantasting en geen aanvulling. Tot slot
krijgen we als alternatief om eventueel onbetrouwbaar gedrag te mogen melden,
... bij hen zelf (!) en we mogen dan in dat geval van SGP bij een latere
verkiezing op een andere partij stemmen.
Later
kom ik terug op dit trio van VVD, CDA en SGP, want ze zijn ook nog met zijn
drieën ergens anders tegen, iets dat ook weer te maken heeft met de
instandhouding van de gevestigde orde en de autonomie van de parlementariërs.
De
PvdA zegt actief pro referendum te zijn, maar ontkracht dit in hetzelfde stukje
tekst op de website van PvdA: ''... Maar om hierin betekenisvolle vooruitgang
te boeken is een breed en langjarig maatschappelijk en politiek draagvlak
nodig. Voor ons is het nu belangrijker een doorbraak te forceren dan eindeloos
aan het eigen standpunt vast te houden ...'' Bedankt PvdA, in principe dus
voor, maar al wel de disclaimer dat jullie zoeken
naar breed politiek draagvlak (verwachtend dat dit er toch niet zal komen), om
verderop ook nog aan te geven niet vast te houden aan dit essentiële standpunt.
De PvdA doet daarmee alsof het slechts een detail is.
Ook de ChristenUnie zegt
actief pro referendum te zijn, maar werkt dit later in hetzelfde stukje tekst
dusdanig tegen en hangt er zoveel voorwaarden aan, dat ze hun 'pro referendum'-standpunt
volledig ontkrachten. Daarnaast
geeft ChristenUnie aan niet voor bestuurlijke
vernieuwing te zijn. In plaats daarvan geeft de ChristenUnie
aan waarde te hechten aan een systeem dat al vanaf 1917 bestaat.
Samengevat
zijn VVD, CDA en SGP glashard tegen referenda en actieve burgerparticipatie in
het bestuur van Nederland. Daarnaast spelen PvdA en ChristenUnie
alsof ze in theorie voor referenda zijn, maar in praktijk toch niet, zoals ze
beiden in hetzelfde stukje tekst over referenda op hun websites aangeven. Ze
geven daarin dus eigenlijk alvast een disclaimer, om
zo achteraf uit te kunnen leggen waarom ze er in de praktijk toch tegen zijn.
e. Wat hebben VVD, CDA en SGP nog meer tegen participerende, soevereine
burgers, beschermd door de wet?
Het
antwoord op deze vraag is constitutionele toetsing. Wat is constitutionele
toetsing? Wikipedia legt als volgt uit: “Nederland is
momenteel een combinatie van een parlementaire democratie en een monarchie. Het
verschil met Nederlandse volksvertegenwoordigers en vertegenwoordigers in een
constitutionele republiek is dat Nederlandse vertegenwoordigers grondwetten
kunnen omzeilen middels de introductie van nieuwe
wetgeving. … Ten tweede heeft Nederland geen toetsingsrecht waarbij een rechter
bekijkt of nieuwe wetten in strijd zijn met de grondwet. … Voorstanders van de
grondwettelijke toetsing menen dat dergelijke toetsing een goede waarborg vormt
tegen machtsmisbruik door de overheid, tegenstanders vrezen dat een dergelijke
toetsing de functie van het parlement uitholt om wetgeving te wegen in het algemeen belang.” Bij hoofdelijke stemming hierover
in de Eerste Kamer (op 2 december 2008) stemden de gehele fracties van het CDA,
de VVD en de SGP tegen.
In
de tussentijd zijn er al jaren van procedures geweest om dit structureel te
veranderen, maar volledige algemene constitutionele toetsing blijft uit.
Typisch en geen toeval dat dezelfde VVD, CDA en SGP die tegen referenda zijn
ook tegen constitutionele toetsing zijn. Voor mij zijn dit genoeg redenen om op
12 september aanstaande op SOPN te stemmen.
Geraadpleegde
bronnen:
VVD http://www.vvd.nl/standpunt/1177/referendum
CDA http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/Standpunten/Referendum.aspx
SGP http://www.sgp.nl/Page/from_sp_id=657/sp713/ml1/nctrue/system_id=7608/so_id=910/Index.html
PvdA http://nu.pvda.nl/standpunten/diversen/Democratie.html
ChristenUnie http://www.christenunie.nl/nl/standpuntentotaal?faqShow_48318=2301#faqItem2301
ChristenUnie http://www.christenunie.nl/nl/standpuntentotaal?faqShow_48318=2293#faqItem2293
Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutionele_republiek
Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetsvoorstel-Halsema_constitutionele_toetsing
© 2012, Pateo.nl: alle rechten voorbehouden.
Dit artikel is geschreven door Berend en bewerkt door
Uitgeverij Pateo.
Ook
geplaatst op:
o SOPN.nl (met reactiemgelijkheid)