Hoger dan het hoofd
De
inhoud van ons bewustzijn komt binnen via drie ingangen:
1.
Allereerst
registreren we onophoudelijk signalen die onze zintuigen activeren. De
sensorische receptoren van onze zintuigen zetten vervolgens de opgewekte fysiochemische reacties om in sensorische zenuwimpulsen.
Dit is de chemische ingang van percepties. Deze ingang kunnen we het lichaam noemen en omvat beide ogen
(zien), beide oren (horen), de neus (ruiken), de tong (proeven) en de huid
(gewaarworden). Deze vijf vormen van sensorische registraties worden hier
samengenomen als waarnemen. Door waar
te nemen maken we contact met de fysieke werkelijkheid (zowel buiten onszelf
als daarbinnen).
2.
Ten tweede
resulteren neuronale interacties via onderlinge elektrische stimulering tot wat
wij gedachten noemen. Door te denken maken we contact met de mentale
werkelijkheid (zowel binnen onszelf als erbuiten). Dit is de elektrische ingang van cognities. Deze ingang kunnen we het hoofd noemen.
3.
De derde
ingang is het hart. Door te ‘kloppen’
creëert ons hart een pulserend magnetisch veld rondom ons fysieke lichaam in de
vorm van een liggend torusveld. De overeenkomstige magnetische lading die wordt
gedragen door het water, dat overal in ons fysieke lichaam aanwezig is, noemen
wij ons gevoel. Dit is de magnetische
ingang van emoties. Door te voelen
maken we contact met de sensitieve werkelijkheid (zowel binnen onszelf als
erbuiten).
Ook
wanneer we naar onze de breinsystemen kijken, dan zien we daarin dezelfde
driedeling. De hersenstam kunnen we typeren als het brein voor het waarnemen.
Daar overheen ligt het limbisch
systeem, dat fungeert als het brein voor het voelen. En daar weer omheen ligt
de neocortex, de brein voor
het denken.
Het
mooie aan ons bewustzijn is dat we daarmee kunnen opklimmen naar steeds hogere
niveaus. Zou ons brein niet groter zijn dan de hersenstam, dan zouden we
daardoor net als de reptielen alleen maar kunnen beschikken over het instinct.
En zou ons brein niet groter zijn dan de hersenstam omhuld door het limbisch systeem, dan zouden we
daardoor net als alle zoogdieren slechts kunnen beschikken over het instinct en
het gevoel. Daarbij ligt het gevoel op een hoger niveau, waardoor zoogdieren
hun instinctieve gedrag richting bijvoorbeeld hun eigen nakomelingen overeenkomstig kunnen aanpassen. En op een nog weer hoger
niveau treffen we de neocortex aan waarmee we
besluiten kunnen nemen die onze gevoelens overrulen. Zo kunnen mensen
bijvoorbeeld werkzaamheden verrichten die een negatief gevoel geven in ruil
voor geld dat dan door het verstand als positief wordt gezien.
Evolutionair
gezien is bovenop het waarnemen (lichaam) eerst het gevoel (hart) gestapeld, en
daar weer bovenop het verstand (hoofd). Dit zien we ook heel duidelijk terug in
onze taal. Het woord ‘hoofd’ is daarin synoniem met het belangrijkste, zoals we
bijvoorbeeld zien in woorden als hoofdstad, hoofdzaak, opperhoofd, hoofdgerecht
en hoofdredacteur. Als gevolg hiervan speelt binnen het bewustzijn van de meesten van ons het denken daarom de hoofdrol. Het gevolg hiervan is dat deze mensen onmiddellijk
meningen vormen over alles wat zij waarnemen, denken en voelen. Deze overmatige
nadruk op het denken heeft ons bewustzijn topzwaar gemaakt, waardoor we eenmaal
uit ons evenwicht onmiddellijk doorslaan. Daarmee hebben we een eenvoudige en plausibele verklaring voor tal van onze absurde gedragingen.
Om
de innerlijke balans weer te herstellen zullen we daarom naar een nog hoger
niveau van bewustzijn moeten gaan. Op dit niveau zijn al onze gewaarwordingen,
gevoelens en gedachten evenwaardig. Vanuit dat hogere bewustzijnsniveau
observeren wij als neutrale toeschouwer onze eigen percepties, emoties en
cognities. Daarmee voorkomen we dat we worden meegesleurd door onze sensaties,
gemoedstoestanden of denkbeelden.
Zolang
we ons blijven vastklampen aan onze meningen houden we ons bewustzijn vast op
het denkniveau. Pas wanneer we kunnen opklimmen naar het niveau van de
innerlijke observator bevrijden we onszelf uit de
slangenkuil van meningsverschillen en betreden we de oase van evenwaardige
observaties. Laten we daarom maar gewoon stoppen met het
voortdurend partij kiezen voor een bepaalde mening. En zullen we in plaats
daarvan anderen voorzichtig deelgenoot maken van onze onpartijdige observaties?
Meningen
leiden tot strijd die de mensheid verdeelt in groepen. Alleen door deze
meningen te ontstijgen kunnen we de bijbehorende verdeeldheid vervangen door
éénheid. Als mensheid staan meningen ons nu in de weg om onze samenleving
inclusief openbaar bestuur, wetgeving, handhaving, financiën, wetenschap,
technologie, media, onderwijs en gezondheidszorg naar een hoger niveau te
brengen. Wanneer we onpartijdig observeren wat er nu gaande is op al deze
vlakken, dan valt daarin een steeds groter wordende impasse te ontdekken.
Structurele problemen als deze kunnen alleen op een hoger niveau worden
opgelost dan het denkniveau waarop ze zijn ontstaan. Het is daarom nu aan ons
om dat hogere bewustzijnsniveau te betreden. Het is de hoogste tijd dat wij het
hoofd gaan ontstijgen!
Zeist,
12 oktober 2010
Johan Oldenkamp
Ook geplaatst op:
o argusoog.org
(met reactiemogelijkheid)