De belangen achter het
Lenteakkoord
Onderstaand
artikel is geschreven door Berend. Hij onderzocht het zogeheten
‘Lenteakkoord’. Dit is het begrotingsakkoord voor 2013, wat recentelijk is
opgesteld door de fracties van VVD, CDA, ChristenUnie,
GroenLinks en D66 (link). Het woord is aan Berend:
Het
is in mijn ogen niet geheel onbelangrijk dat dit Lenteakkoord
intussen door het Centraal Plan Bureau (CPB) is doorberekend, waarbij voor het
eerst in de geschiedenis door het CPB is toegegeven dat de calculaties en
ramingen slechts een prognose zijn in het geval dat onze munt, de euro,
niet instort (link). “Maar met het oog op een dreigende escalatie, erkent
het CPB wel voor het eerst dat het scenario bestaat dat de euro uiteen kan
vallen, beaamt directeur Teulings tegenover BNR
Nieuwsradio.”
Dit
begrotingsakkoord is een document dat er vanuit gaat dat de oude manier van
financieel bestuur van Nederland, de juiste manier is. In het akkoord neemt men
de situatie van vorig jaar (dat weer product is van voorgaande jaren) als
beginpunt en vanwege financiële tekorten trekt men nu aan de bel. Het Akkoord
noemt: “Sinds de tweede helft van 2011 zijn we geconfronteerd met nieuwe
onzekerheden en tegenvallende economische ontwikkelingen. Nederland is opnieuw
in een recessie terecht gekomen”. Verder noemt men: “De ernst van de situatie
vroeg om snelle en ingrijpende beslissingen. De betrokken fracties hebben hun
verantwoordelijkheid genomen, zodat volgende generaties niet met enorme
schulden worden opgezadeld.” Volgens: VVD, CDA, ChristenUnie,
GroenLinks en D66 is het daarom tijd voor bezuinigingen en lastenverzwaringen
voor alle Nederlandse burgers.
Als
je de inleiding van het Akkoord leest, kun je opmerken dat het volledig is
gericht om te voldoen aan de eisen van ‘Brussel’,
namelijk om onder de 3% begrotingstekort uit te komen: “De plannen uit het
Lenteakkoord zorgen ervoor dat het begrotingstekort onder de Europese eis van 3
procent blijft. Het tekort is volgend jaar 2,9 procent van het bruto
binnenlands product. Dat blijkt uit doorberekeningen van het CPB van de
Nederlandse economie tot en met 2017, inclusief het Begrotingsakkoord voor
2013.” (link)
Zowel
in de inleiding van het akkoord als in het NOS-journaal
dat dit akkoord uitlegt aan de Nederlandse burgers zit een manipulatieve
boodschap verweven. Beide informatiebronnen gaan uit van de logica dat de
economie van een land het pas goed kan doen en stabiel kan zijn, als er sprake
is van voortdurende groei. In het akkoord staat bijvoorbeeld: “... en ook voor
de komende jaren wordt een lage economische groei verwacht. Als gevolg hiervan
dreigden de overheidsfinanciën voor 2013 verder te verslechteren.”
In
het NRC-artikel (link) wordt een video met Dominique
van der Heyde van het NOS-journaal
getoond. Na één minuut vanaf het begin van dit filmpje gaat het over het tekort
aan economische groei in Nederland. Ook in dit filmpje wordt er duidelijk
uitgelegd aan de kijkers dat de economie ‘het goed doet’ als er economische
groei is.
Zoals
Johan Oldenkamp (verwijzend naar documentaires als ‘Thrive’
(link), ‘Money as debt’ (link) en ‘Zeitgeist’ (link)) al vaker heeft
toegelicht is het fractionele bankiersysteem (in combinatie met fiatgeld) de bron
van een onontkoombare financiële crisis van alle landen die dit oneerlijke en gevaarlijke systeem hanteren. Wereldwijd hebben de centrale
banken (zoals Federal Reserve, ECB en De Nederlandse
Bank) daarmee de grote meerderheid van de landen zo in hun greep. In een
systeem waarbij al het geld schuld is waar rente over betaald moet worden en
waar een zeer machtig groepje mensen de ‘geldkraan’ controleert (en hier ook
miljarden mee verdienen), heeft het helemaal geen zin om bezuinigingen door te
voeren die het zwaarder maken voor de burgerbevolking.
Het
enge bij dit Akkoord is niet alleen dat het is opgesteld om ‘Brussel’ tevreden
te stellen in plaats van Nederlandse belangen te behartigen. Opvallend genoeg
is niet alleen het CPB maar ook De Nederlandse Bank een partij die de inhoud
van het akkoord mede bepaalt, zie ook het Lenteakkoord onder het kopje
woningmarkt: “Hierdoor is het vraagstuk van de noodzaak tot schuldreductie,
zowel op macro-(overheidsfinanciën), meso-
(financiële instellingen) als microniveau (consumenten), nadrukkelijk op de
agenda gekomen. Door de eurocrisis zijn voornoemde effecten alleen maar
versterkt en is de noodzaak tot schuldreductie nog
pregnanter geworden. Dit heeft ertoe geleid dat maatregelen op de koop- en
huurmarkt onontkoombaar zijn geworden. Om verhuizing te stimuleren wordt het
overdrachtsbelastingtarief voor woningen permanent verlaagd tot 2%. De
Nederlandse Bank en het CPB zullen worden gevraagd een inschatting te maken van
de te verwachten effecten van deze schulden en de positie van starters in het
bijzonder.”
Helaas
wordt De Nederlandse Bank (DNB) bij dit akkoord als betrouwbare partij
beschouwd om het beleid verder te beïnvloeden. Is DNB wel te vertrouwen?
De
Nederlandse Bank, zoals eerder genoemd is het onderdeel van het wereldwijde web
van centrale banken. Nout Wellink (DNB) kwam in
opspraak kwam bij Pauw en Witteman (met gast Willem Middelkoop die wees op
deelname van Nout Wellink aan de Amerikaanse ‘lobbyclub’
The Trilateral Commission)
omtrent zijn gebrek betrouwbaarheid en
onafhankelijkheid. Verder is Nout Wellink volgens Wikipedia frequent Bilderberg-bezoeker
en prominent lid van CDA. Wikipedia: “In zijn functie
als president van De Nederlandsche Bank was het vanaf
het begin Wellinks taak om de Bank een plaats te geven binnen het Europees Stelsel van Centrale Banken bij het uitstippelen
van het gemeenschappelijke monetaire beleid van de Europese Economische en
Monetaire Unie (EMU). Wellink is lid van de Trilaterale commissie. Dit
lidmaatschap werd door critici gezien als een belangenverstrengeling met zijn
positie binnen De Nederlandsche Bank. Wellink bezocht
tevens meermaals de jaarlijkse Bilderberg-conferentie.
Sinds juni 2006 was Wellink voorzitter van het Bazels
Comité voor bankentoezicht, een internationaal orgaan dat toezichtregels
ontwerpt voor banken. Als voorzitter van dit comité was hij de belangrijke man
achter Bazel III, het pakket aan maatregelen dat
banken moet gaan voorzien van meer kapitaal.”
Er
is al langere tijd een mysterie rondom de hoeveelheid goud die de DNB voor ons
Nederlanders in voorraad houd als reserve. DNB wilde niet vrij geven aan
Nederland hoeveel goud we in voorraad hebben. Hier is ook een petitie over
geweest (link, link). De goudvoorraad van Nederland is altijd geheim
geweest. De Nederlandsche Bank heeft niet de plicht
om haar goudvoorraad bekend te maken. Deze geheimhouding werd afgedwongen door
Koning Willem I bij de oprichting van De Nederlandsche
Bank in 1814. In de tussentijd is er het een en ander veranderd. Sinds 1948 is
de Nederlandse Staat de enige aandeelhouder. Het geheimhoudingsrecht over de
hoeveelheid goud die de bank bezit bleef echter bestaan. In januari 2012 heeft
de President van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot,
een cameraploeg van “Nieuwsuur” toegelaten tot de kluizen waar honderden
goudstaven van ieder 10 kilo liggen opgeslagen. Volgens Knot ligt er ruim
67.000 kilo aan goudstaven met een waarde van ongeveer 3 miljard euro. Dit
blijkt echter maar 10% te zijn van de totale hoeveelheid goud die Nederland
bezit. Dat betekent dat 90% ligt opgeslagen in het buitenland. De overige
600.000 (zeshonderdduizend) kilo ligt verdeeld opgeslagen in kluizen in
Engeland, Canada en de Verenigde Staten. Klaas Knot (DNB) lijkt hiermee slim in
te spelen op de controverse en hoopt het publiek tevreden en gerust te stellen
door 67 ton goud te laten zien en daarna te zeggen dat hij nog 600 ton goud op
andere locaties heeft.
Hij
zegt dit terwijl hij geheimhoudingsrecht heeft. Het kan dus ook goed zijn dat
onze financiële reserves groter of kleiner zijn. Daarnaast kan het dus ook zijn
dat nu in tijden van instabiliteit ons goud over de grens risico loopt op
confiscatie (link). Dit is daarmee een cruciaal
issue, zeker in tijden van wereldwijd verergerende financiële crisis.
Verder
is de onafhankelijkheid en de dienstbaarheid aan Nederlandse belangen van De
Nederlandse Bank enorm in opspraak in kringen van complementaire nieuwsmedia.
Wat
wordt er onder andere slechter in Nederland door dit Lenteakkoord dat ten
dienste van de ‘Brussel’ en de ‘centrale banken’ Nederland aan een soort
financieel infuus en in een maatschappelijke dwangbuis
houdt?
o Ontslaan van werknemers wordt
eenvoudiger: als ontslagen werknemer krijg je minder geld per maand en je krijgt
dit ook voor een beperkter aantal maanden.
o Een ‘activerende
Ziektewet’: er mogen minder mensen in de ziektewet en minder mensen in de WIA; je wordt dus vaker ‘gezond voor werk’ verklaard door het
UWV in situaties waar je tegenwoordig nog als ziek wordt beschouwd.
o Zorgverzekering: Weer een hoger eigen
risico voor je zorgverzekering.
o Zorgverzekering: Rollator
en overige eenvoudige mobiliteitshulpmiddelen uit het basispakket.
o Zorg: ‘AWBZ extramuralisering’.
Dit betekent minder opname en meer thuis bij langdurig ziekte. Verzorg
bijvoorbeeld jarenlang je zieke grootmoeder in de toekomst maar thuis. Dit
vindt Neelie Kroes ook een heel goed idee. In het FD
van vandaag zegt ze: “Ouderen zijn geen kostenpost, maar bron van innovatie en
economische groei.” Zij vindt het allemaal prima zolang er maar slimme
elektronica in de woningen wordt geïnstalleerd.
o Algemene BTW tarief van 19% met 2%
punten omhoog; ook gaan onder andere de accijnzen omhoog.
o Justitie: borgsommen ter vervanging
van voorlopige hechtenis.
o Hypotheekrenteaftrek blijft in stand
(!); dat is prettig voor banken die zo hun internationaal vergeleken hoge
percentages hypotheekrente kunnen blijven incasseren.
o Ambtenaren: “Van iedereen wordt een
bijdrage gevraagd. De lonen van ambtenaren (exclusief zorg) die gefinancierd
worden met collectieve middelen, worden bevroren gedurende een periode van twee
jaar.”
Hiermee
wordt hopelijk duidelijk dat het Lenteakkoord een eufemisme is voor het
‘Afbraakakkoord’. Dit Akkoord draagt slechts één oplossing aan, namelijk om ons
voorheen mooie land waar we een standaard van welvaart
en welzijn hebben opgebouwd, langzamer maar zeker af te brokkelen, om zo ten
koste van alle burgers in Nederland de centrale banken tevreden te stellen.
Dit
artikel is daarom heel goed samen te vatten door de volgende twee gedeeltes uit
het Akkoord:
“Hierdoor
is het vraagstuk van de noodzaak tot schuldreductie,
zowel op macro-(overheidsfinanciën), meso-
(financiële instellingen) als microniveau (consumenten), nadrukkelijk op de
agenda gekomen. Door de eurocrisis zijn voornoemde effecten
alleen maar versterkt en is denoodzaak tot
schuldreductie nog pregnanter geworden.”
en
“De
Nederlandse Bank en het CPB zullen worden gevraagd een inschatting te maken van
de te verwachten effecten van deze schulden en de positie van starters in het
bijzonder.”
Conclusie
Lenteakkoord:
We
kunnen hieruit concluderen dat Nederland nooit een echt duurzaam stabiel
financieel systeem zal krijgen zolang het beleid mede bepaald wordt door
machtstructuren die hieraan geld verdienen en zo nog meer macht verkrijgen. De
rekening van het fractioneel bankieren (door centrale banken met fiatgeld)
wordt door alle burgers betaald in de vorm van bezuinigingen en lastenverzwaringen.
De leugen over ‘economische groei = gezonde economie’, wordt nog steeds door
onderwijs, overheid en media in stand gehouden. De Nederlandse financiële koers
wordt dus niet slechts door de huidige volksvertegenwoordiging bepaald, maar
momenteel dus ook door anderen die op zijn minst door belangenverstrengeling
niet mee zouden mogen beslissen over onze eigen Nederlandse financiën.
© 18 juni 2012, Pateo.nl: alle rechten voorbehouden.
Dit artikel is geschreven door Berend en bewerkt door
Johan Oldenkamp namens Uitgeverij Pateo.