Veelgestelde vragen over het SOPN-partijprogramma
Vele
duizenden mensen hebben inmiddels de eerste en/of de
tweede versie van het SOPN-partijprogramma gelezen.
Sommigen menen echter dat de daadwerkelijke uitvoering ervan een utopie zou
zijn. Als algemene reactie daarop wil ik graag in dit webartikel enkele
veelgestelde vragen beantwoorden. Inmiddels staat de
derde versie van dit partijprogramma online (link), waarin een
deel van de onderstaande antwoorden zijn verwerkt en enkele controversiële
zaken uit de voorgaande versies anders zijn verwoord.
Is
het verstrekken van een onvoorwaardelijk basisinkomen aan iedere Nederlander
haalbaar?
Dit
is slechts één van de vele vragen over het voorgestelde basisinkomen. Op de
website van de Vereniging Basisinkomen (link) worden al deze vragen beantwoord. De mainstream media rept met geen woord over hoe ver andere
landen al zijn met de invoering van het onvoorwaardelijke basisinkomen, want
dit is niet alleen financieel haalbaar, het is in de eerste plaats noodzakelijk
om iedereen een menswaardig bestaan te laten hebben. In ons buurland Duitsland
praat inmiddels de regering mee over de invoering van
het ‘Bedingungslose Grundeinkommen’
(BGE), zoals het daar wordt genoemd. In een video van bijna één uur toont de
Duitse hoogleraar Michael Vogt (1953) ondubbelzinnig
aan dat het basisinkomen financierbaar is (link). In Zweden loopt nu zelfs al een proefproject voor
een basisinkomen van € 10.000 per jaar, wat neerkomt
op ruim € 830 per maand. Brazilië, het op vijf na grootste
land op deze planeet, is van plan om het onvoorwaardelijke basisinkomen vanaf
2014 te gaan invoeren. Kortom, wat mij bij de vele vragen rond dit onderwerp
vooral opvalt is de algehele onwetendheid hierover
gecombineerd met hardnekkige beeldvorming gebaseerd op ongefundeerde
vooroordelen. (klik hier voor een verdere toelichting op het onvoorwaardelijke
basisinkomen)
Hoe
gaat het straks met Kunst en Cultuur wanneer alle subsidies zijn afgeschaft?
Alle
kunstenaars en performers (waaronder dans en muziek) krijgen straks een
basisinkomen. Zonder zich zorgen te hoeven maken over de vervulling van hun
basisbehoeften kunnen deze creërende mensen zich volledig richten op hun
expressiekunst. Aan de daaruit resulterende producten en diensten kunnen nog
steeds prijskaartjes worden gehangen, waarmee onkosten vergoed kunnen worden.
Het geld wat dan overblijft, kan vervolgens dienen als aanvullend inkomen (na
aftrek van 25% belasting).
Wat
maakt de SOPN anders?
De
SOPN is de enige partij die de oorzaken van de huidige financiële, economische,
ecologische, maatschappelijk en humane crises openlijk bloot durft te leggen.
Die oorzaak is namelijk de overheersing van ons land door de banken en de
multinationals. Alle andere politieke partijen, inclusief de nieuwkomers, doen
dus aan struisvogelpolitiek, omdat ze deze oorzaak niet willen aanpakken. Wie
echte oplossingen wil, die kiest dus voor de SOPN.
Wie door wil gaan met symptoombestrijding, waardoor het alleen maar erger
wordt, die kan beter de eigen zeggenschap weggeven door op een andere partij te
stemmen. Daarmee is ook gelijk de vraag beantwoord waarom de SOPN niet
samengaat of samenwerkt met de partij die zichzelf ‘Mens en Spirit’
noemt, want ook deze partij heeft helaas niet het lef om voorbij de
struisvogelpolitiek te gaan.
Wat
is jullie beleid ten aanzien van softdrugs?
In
het partijprogramma staat dat we de teelt van hennep willen gaan reguleren
omdat dit zeer waarschijnlijk de meest nuttige plant op deze planeet is, gezien
vanuit het menselijk perspectief. De olie die hiervan wordt gemaakt heeft een
uitzonderlijk geneeskrachtige werking. Zowel de bladeren als de stengels kunnen
daarnaast dienen als solide bouwmateriaal, en er kan kleding van worden
gemaakt. Bovendien gaat een hennep-spijkerbroek ook
nog eens veel langer mee. Vreemd genoeg zijn de meeste mensen zo
geconditioneerd dat ze bij het horen van hennep of cannabis alleen maar aan
softdrugs kunnen denken. (klik hier
voor een interview met een hennep-expert)
In
mijn ogen is het volstrekt hypocriet om te praten over
softdrugsbeleid terwijl de harddruk alcohol bij wijze van spreken op iedere
straathoek te koop is. De maatschappelijke kosten van het massale gebruik van
deze zeer verslavende harddruk zijn immens. Zolang we als samenleving deze
‘balk’ (lees: alcohol) niet onder ogen willen zien is het ronduit absurd om te
praten over de ‘splinters’ (lees: softdrugs).
Het
jezelf wel of niet toedienen van stimulerende- of verdovende stoffen (zoals
alcohol, cafeïne, theïne, nicotine, geraffineerder suikers en andere hard- en
softdrugs) is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik moet zelf al vele jaren
helemaal niets van deze stoffen hebben, maar dat is mijn eigen keuze. In een
vrij land mogen soevereine mensen hier uiteraard zelf over beslissen. Het enige
wat hierbij van de overheid wordt verwacht is dat er volledige openheid van
zaken wordt gegeven over de gezondheidsrisico’s en de overige consequenties van
het gebruik van deze stoffen. Daar hebben we dus weer de O van Openheid. En dat
geldt op precies dezelfde manier voor het eten van dierlijke producten. Zelf eet ik principieel veganistisch en bij voorkeur rauw, maar ook
dat is mijn eigen keuze. Dat doe ik niet alleen omdat dit volgens mij vele
malen gezonder is, dat doe ik ook omdat ik absoluut niet mee wil werken aan de
beestachtige praktijken in de zogeheten bio-industrie. Het beleid wat de
SOPN dus voorstaat is dat van volledige openheid,
waardoor iedereen de eigen verantwoordelijkheid kan gaan nemen.
Kunnen
we al die ergerlijke verkeersboetes ook niet beter de nek omdraaien?
Het
grote verschil van de SOPN met de overige politieke partijen is dat de SOPN
niet aan symptoombestrijding doet. Iedereen die even de moeite neemt om zelf
onderzoek te doen, die kan niet anders dan concluderen dat symptoombestrijding
de situatie op de langere termijn alleen maar verergert. De voorbeelden hiervan
zijn helaas legio: volksgezondheid, financiën,
economie, milieu, onderwijs, discriminatie en ga zo maar door. Aan
symptoombestrijding doet de SOPN daarom dan ook bewust niet mee.
De
kernvraag is hier dus: waarom rijden we soms harder dan de
geldende maximum snelheid? De voornaamste oorzaak is volgens mij: haast. Maar
wie heeft er straks nog haast, wanneer we allemaal een basisinkomen hebben? We
doen dan immers alleen nog maar dat wat we leuk vinden. Deze onthaasting zal ervoor zorgen dat we als meer bewuste
mensen ons om verschillende redenen aan de maximum
snelheid zullen houden, want daarmee belasten we het milieu minder, rijden we
zuiniger en veroorzaken we minder ongevallen.
Erger
je je nu aan een verkeersboete, dan kun je gebruik
maken van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Je stuurt
dan even een briefje naar de instantie die jou een boete heeft opgelegd, waarin
je in het kader van de Wob verzoekt om een kopie van
de originele beschikking, die ondertekend dient te zijn door een daartoe
bevoegde ambtenaar. Indien aan dit verzoek geen (tijdig)
gehoor wordt gegeven (bijvoorbeeld omdat deze boete geheel geautomatiseerd tot
stand is gekomen), dan is deze daarmee niet rechtsgeldig en kun je het betaalde
bedrag terugvorderen of aangeven dat je om deze reden afziet van betaling. Bovendien
kun je na het verstrijken van de wettelijke termijn van vier weken voor het
voldoen aan een Wob-verzoek een schadevergoeding
eisen. Als ik het goed heb bedraagt deze vergoeding € 20 per etmaal tot een
bepaald maximum. Via de Wob kun je
dus de rollen omdraaien en kun je geld verdienen aan een opgelegde boete. Ook
hier gaat het weer over de O van Openheid, want de meeste mensen zullen hier
nog nooit van hebben gehoord.
Waarom
onderzoek naar misstanden via parlementaire enquêtes?
Naast
het basisinkomen is dit een ander ‘hot issue’,
kijkend naar de ontvangen reacties. Laten we om te beginnen een onderscheid
maken tussen mensen die vanuit onwetendheid hebben gehandeld en mensen die dit
willens en wetens hebben gedaan. In het SOPN-partijprogramma
gaat het expliciet en uitsluitend om die tweede groep. Deze mensen wisten
dondersgoed dat wat ze deden niet goed was voor de gehele Nederlandse bevolking
of een deel daarvan. Toch hebben ze dit gedaan. Daarvoor zullen ze dan ook
publiekelijk verantwoording dienen af te leggen doordat ze onder ede worden
gehoord in parlementaire enquêtes, die rechtstreeks op de volkstelevisie zullen
worden uitgezonden, evenals via een livestream op het
internet.
De
verdenkingen van misdaden tegen de Nederlandse bevolking zijn onder meer de volgende: het opzettelijk veroorzaken van lichamelijke,
mentale en/of emotionele gezondheidsschade, het plegen van valsheid in
geschrifte en/of woord, het achterhouden van essentiële informatie en het
plegen van machtsmisbruik. Voor de beeldvorming zal ik de namen van enkele
bekende Nederlanders noemen die ik ervan verdenk zich schuldig te hebben
gemaakt aan één of meerdere van deze misdaden. Deze verdachten zijn echter pas
schuldig nadat dit is vastgesteld door de betreffende
parlementaire enquêtecommissie. Ik noem de onderstaande verdachten in
alfabetische volgorde van hun achternaam:
Jozias
van Aartsen, VVD (25/12/1947), Beatrix von Amsberg (31/1/1938), Constantijn von Amsberg (11/10/1969), Willem-Alexander
von Amsberg (27/4/1967),
Jan Peter Balkenende, CDA (7/5/1956), Dick Benschop (5/11/1957), Frits Bolkestein, VVD (4/4/1933),
Wouter Bos, PvdA (14/7/1963), Antony Burgmans (13/2/1947), Roel Coutinho
(4/4/1946), Joris Demmink, VVD (11/12/1947), Arthur Docters van Leeuwen (8 mei 1945), Piet Hein Donner, CDA (20/10/1948), Harold Goddijn (23/4/1960),
Rijkman Groenink (25/8/1949), Victor Halberstadt
(16/6/1939), Frank Heemskerk, PvdA (26/7/1969), Mat Herben (15/7/1952), Ernst Hirsch Ballin, CDA (15/12/1950),
Cees van der Hoeven (9/9/1947), Jan Hommen (29/4/1943), Jaap de Hoop Scheffer,
CDA (3/4/1948), Jan Kees de Jager, CDA (10/2/1969), Ewald
Kist (22/1/1944), Gerard Kleisterlee (28/9/1946), Ab Klink, CDA (2/11/1958), Bert Koenders
(28/5/1958), Wim Kok, PvdA (29/9/1938), Neelie Kroes,
VVD (19/7/1941), Ed Kronenburg (13/9/1951), Ruud Lubbers
(7/5/1939), Ad Melkert, PvdA (12/2/1956), Ab Osterhaus (2/5/1948), Alexander Pechtold, D66
(16/12/1965), Paul Polman (11/7/1956), Alexander Rinnooy Kan, D66 (5/10/1949), Uri
Rosenthal (19/7/1945), Mark Rutte,
VVD (14/2/1967), Anthony Ruys
(20/7/1947), Paul Scheffer (3/9/1954), Fred Teeven,
VVD (5/8/1958), Frans Timmermans (6/5/1961), Jeroen van der Veer (27/10/1947),
Maxime Verhagen (14/9/1956), Gijs de Vries, VVD (22/2/1956), Klaas de Vries,
PvdA (28/4/1943), Nout Wellink, CDA (27/8/1943), Hans
Wijers (11/1/1951) en Gerrit Zalm, VVD (6/5/1952).
Helaas
kunnen hier nog veel meer namen worden genoemd, want dit is nadrukkelijk geen
uitputtende opsomming. Omdat hier diverse coryfeeën van de VVD, het CDA en de
PvdA worden genoemd lijkt het me tevens wenselijk om te onderzoeken of deze
politieke partijen zijn aan te merken als criminele organisaties.
Bedenk
bij dit alles dat het mij uitsluitend gaat om het herstellen van de rechtsorde
in dit land. Indien wij gezamenlijke vinden dat deze mensen ook slachtoffer
waren van de machtstructuur waarin ze zich hebben laten opsluiten, dan kiezen
we daarvoor. Echter wanneer ik me zelf niet aan de wet hou,
dan word ik rücksichtslos geterroriseerd door overheidsdienaren. Waarom zouden
we dan geen gepaste maatregelen mogen treffen tegen nationale topcriminelen?
Waar is dan de rechtsgelijkheid? Velen vragen hoe de SOPN denkt over het
handhaven van veiligheid op straat en over gevangenisstraffen. Zullen we nu
eerst maar eens beginnen bij het aanpakken van de zwaarste criminelen?
Sommigen
verwijten mij dat ik geen respect zou hebben voor de mensen die hierboven
worden genoemd. Dat is niet juist. Ik respecteer iedereen en ik respecteer de
keuzes die iedereen voor zichzelf mag maken. Dat is namelijk ieders eigen zaak.
Het is voor mij echter zeer wezenlijk dat iedereen volledig verantwoordelijk is
voor de eigen daden. Om de rechtsorde is herstellen is het in mijn ogen daarom
noodzakelijk dat iedereen die verdacht wordt van het begaan van misdaden daarvoor
ter verantwoording wordt geroepen. Wie dat geen goed idee vindt, die bedrijft
volgens mij struisvogelpolitiek.
De
SOPN distantieert zich met klem van struisvogelpolitiek, vriendjespolitiek en
achterkamertjespolitiek. Daarmee zijn we wederom bij de O van Openheid.
Tot
besluit: dit is een werkdocument. Dat betekent dat er in een volgende versie
vragen aan toe kunnen worden gevoegd, en dat gegeven antwoorden kunnen worden
aangevuld of aangepast. Daarom krijgt dit webartikel versiebeheer:
Versie
3, 22 juni 2012
Met
hartelijke groet,
geschreven op persoonlijke titel,
Johan
Oldenkamp
Lijsttrekker
van de SOPN
Klik hier om terug te gaan naar de SOPN-startpagina