In 2002 verscheen mijn tweede managementboek, getiteld “Professioneel leren – Over samen groeien binnen gezonde ondernemingen”. Twee decennia later heeft het kernmodel dat ik in dat boek presenteerde niets van zijn toepasbaarheid verloren. Dit model heet COMP.
COMP is het acroniem van de vier factoren die ten grondslag liggen aan (menselijk) gedrag: Competentie (of bekwaamheid), Opportuniteit (of gelegenheid), Motivatie en Perceptie. Elke factor is te vergelijken met een intern verkeerslicht. Pas als alle vier de lichten op groen staan, treedt het betreffende gedrag op.
Het COMP-model faciliteert de analyse van de oorzaak van mislukte gedragsverandering. Als op geen van onderstaande vragen een bevredigend antwoord kan worden gegeven, verandert het gedrag niet.
Deze vier COMP-gedragsfactoren zijn onderling verbonden. Elke factor kan een andere versterken. Indien het direct verhogen van één factor nogal moeilijk is, kan daarom het indirect verhogen van een andere factor de benodigde hefboomwerking creëren.
Het COMP-model is toepasbaar vanaf het verbeteren van individueel gedrag tot het veranderen van het collectieve gedrag van een hele organisatie. Aarzel niet om hulp te vragen bij het toepassen hiervan in de eigen situatie.
Dit artikel over het COMP-model, oorspronkelijk geschreven op vrijdag 6 september 2019 door Johan Oldenkamp, is ook beschikbaar in het Engels.
© Pateo.NL : Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 2022/07/05.