Naar de Nederlandstalige introductiepagina van Pateo.nl
Naar het keuzemenu van Pateo.nl
Wisselen van taal op Pateo.nl

Bijbelstudie met Johannes de Sloper

Bijbelstudie

met Johannes de Sloper

 

Welkom bij de videoreeks over Bijbelstudie met Johannes de Sloper. Bekijk de derde aflevering pas nadat je beide voorgaande hebt gezien.


Aflevering 3. Farizeeën

◄ vorige

Lees in jouw bijbel nu eens het tweede hoofdstuk van Lucas vanaf vers 41. Probeer je eens voor te stellen dat dit echt een historische beschrijving zou zijn. Wat is dan veruit het meest ongeloofwaardige uit dit verhaal? Dat Jozef en Maria pas na 3 dagen in de tempel gingen zoeken? Nee! Het meest ongeloofwaardige is dat Farizeeën een jochie van 12 jaar als hun gelijke zouden zien. Gelovigen staan namelijk helemaal niet open voor onbevooroordeelde waarheidsvinding. Gelovigen zijn alleen maar op zoek naar bevestiging voor hun geloofsovertuiging. Wie een andere interpretatie heeft wordt van oudsher volgens goed gebruik als ketter ter dood gebracht, bij voorkeur via steniging of op de brandstapel.

Echter, dit Evangelie vertelt ons dat de toehoorders zeer verbaasd waren over wat het jochie zo allemaal zei. Hoe realistisch is dit? Verwondering als reactie op een godslasterlijke snotneus? En daar ook nog een drie etmalen lang naar luisteren? Zelfs zonder zijn ouders te verwittigen? Afijn, daarna gaf het kereltje ook nog eens een grote mond tegen zijn moeder door er fijntjes op te wijzen dat Jozef niet zijn echte vader is. Zou anno nu zelfs een kind in het meest vrije gezin zoiets kunnen zeggen? Na drie dagen vermist te zijn geweest?

Nee, natuurlijk niet! Het probleem met het Christendom is dat al deze verhalen letterlijk worden genomen, ook al sluiten ze als een tang op een varken. De bedoeling van deze verhalen is echter dat de lezer of luisteraar op zoek gaat naar de diepere, onderliggende Waarheid. “ Wie oren heeft om te horen, die hore! ” Keer op keer wordt dit erbij geschreven, en toch hoort niet één Christen wat er echt wordt bedoeld.

Wie niet horen wil, die moet maar voelen. Voel jij ook dat onze goddeloze samenleving steeds verder de verkeerde kant op gaat? Voel jij ook dat wat zich steeds duidelijker ontvouwt een collectieve beproeving is? Voel jij ook dat er nu wat moet gebeuren? Dat was twee millennia geleden niet anders! Het Evangelisme is ontstaan omdat de Farizeeën de oude boekrollen letterlijk namen. Ze deze zich vroom voor, maar deze schijnheiligen dienden God helemaal niet. De boeken van het Nieuwe Testament zijn dan ook geschreven als aanvulling op die van het Oude Testament.

“Als je ze niet kunt verslaan, doe dan mee.” Zo is uiteindelijk het ondergrondse Evangelisme verkracht tot het bovengrondse Christendom. Dit is gedaan door de machtswellustelingen die zich later hebben gevestigd in het Vaticaan. En ondanks alle afsplitsingen vanaf de Reformatie, is er tegenwoordig niet één Christelijke stroming waar werkelijk wordt geluisterd naar het Woord van God.

De Farizeeën van destijds begrepen er helemaal niets van. Dat wordt telkens maar weer benadrukt in het Nieuwe Testament. En dit onbegrip geldt vandaag de dag evenzeer voor alle gelovigen, om te beginnen met de Christenen, die samen de grootste religie vormen. Niet één van hen heeft immers oren om te horen. Want wie dat wel heeft, die noemt zichzelf namelijk geen Christen.

Sta jij er open voor om de Waarheid van God te leren kennen? Bestudeer dan de authentieke Bijbelteksten door er geen woord van te geloven. Lees ieder ongeloofwaardig verhaal telkens opnieuw, totdat je de onderliggende betekenis ervan hebt gevonden. Dat is namelijk de enige manier om de Waarheid van God te leren kennen. Dus door echte Bijbelstudie! Maak je daarom vandaag nog los van het Christendom, want daarin vind je niet de Weg.

Christenen menen dat ze na dit leven in de hemel zouden komen. Dit is één van de grootste leugens van het Christendom. Wie naar een hogere hemel wil gaan, dient dit voor het sterven te realiseren! Stop daarom met het nog langer verspillen van jouw kostbare levenstijd en bekeer jezelf zo snel mogelijk dankzij het Woord van God.




Johannes de Sloper is een alias van allround onderzoeker dr. Johannes H. Oldenkamp. In 2016 is hij gestart met het diepgaand, woord-voor-woord bestuderen van de Bijbelteksten. Zijn bevindingen deelt hij sindsdien twee maal per maand met de abonnees van Heelige Schrift TV. Neem bij voorkeur via e-mail contact met hem op.

Deze aflevering van Bijbelstudie met Johannes de Sloper is ook beschikbaar in het Engels en Duits.

© Pateo.NL : Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 2020/10/08.